Gündem

Oyun deyip geçmeyin! Tehlike sanılandan daha büyük

Dünyanın en çok tercih edilen oyunları incelendiğinde, bazı oyunların tehlike arz ettiği ortaya konuldu. Bilgisayar, konsol ve cep telefonu aracılığı ile erişim sağlanan oyun platformları bazen göründüğü kadar masum değil.

Oyun deyip geçmeyin! Tehlike sanılandan daha büyük
27-08-2024 16:27
Oyun ÖZETİ| deyip geçmeyin! Dijital oyun platformlarındaki tehlike, sanılandan çok daha büyük... Şiddet, vahşet, uyuşturucu, intihar, taciz ve tehdit... Evet, daha küçücük çocuklar, kendilerine oyun olarak sunulan bu platformlarda istimara maruz kalıyor, hayatın bu çirkin yüzü ile çok erken yaşta tanışıyor. 

Çoğu zaman ekranlara yansıyan renk cümbüşleri aldatıcı olabiliyor. İsmi oyun... Neredeyse her yaş grubundan çocuğun eğlence malzemesi... Bilgisayar, konsol ve cep telefonu aracılığı ile erişim sağlanan oyun platformları bazen göründüğü kadar masum değil. Boş vakti değerlendirmek maksadı ile oynanan dijital oyunlar çocuklar için hayli uygunsuz ve gelişimlerini açısından oldukça zararlı.

Bilindiği gibi, dünyanın en çok tercih edilen oyunlarından biri olan Roblox, çocukların istismarına neden olacak içerikler barındırması nedeniyle geçtiğimiz günlerde kapatıldı. Ancak istismara açık olan tek oyun platformu burası değil. Daha nice dijital oyunlar var ki çocuklara şiddet deneyimleri sunuyor.

Bu deneyimler olumsuz örnek teşkil ediyor, bağımlı hale getiriyor ve gerçeklik algısını bozuyor. Korku içeren oyunlar  şiddete yöneltiyor ve kaygı bozukluğu gibi psikolojik bozukluklara sebebiyet veriyor. Macera ve aksiyon tarzı oyunlar ise değer yargısında sorunlar ve ahlaki problemleri beraberinde getiriyor. 

İşte Roblox dışında uzmanlar tarafından tehlikeli bulunan o oyunlar... 

DOOM

Çocukların uzaya gitme hayali üzerine inşa edilen bu oyunda vahşet dolu görüntüler ortaya çıkuyor. Oyunu oynayan, birinci şahıs nişancı oluyor. Uzayda korkutucu canavarlar karşısında adeta hayatta kalma mücadelesi veriliyor. Bu oyun çocukların sanal ve gerçeklik duygusunun azalmasına sebebiyet veriyor. 

MAVİ BALİNA (BLUE WHALE)

Akıllı telefonlar üzerinden oynanan bir oyun. Kimliği gizli bir kişi tarafından oyunu oynayana komutlar veriliyor. Bu komutlar ise şiddet içeren görevlerden ibaret. Oyundan ayrılmamaları için ise, Watsapp üzerinden alınan kişisel bilgilerin ifşası ile tehditler sunuluyor. 50 günlük oyunun sonunda ise oyuncular intihara zorlanıyor. Bu oyunu oynayan çocuklarda gözlemlenen intihar vakıaları ise oldukça korkutucu. 

MOMO

Bir diğer oyun ise Momo. Bu oyun da Mavi Balina oyunu ile benzer özellikler taşıyor. İlk olarak Latin Amerika'da yayılmaya başlayan bu oyun, Fransa, ABD  ve daha birçok ülkede zararlı etkileri ile ön plana çıkıyor. Öyle ki Meksika polisi bu oyun ile ilgili kullanıcıları uyarmıştı. Watsapp vasıtası ile kullanıcıların karşısına çıkan bu oyun, korku ve dehşet uyandıran yüzü ile şiddet ve tehdit içerikli mesajlar gönderiyor. Ayrıca kişisel bilgileri çalınması ile kişilerden zorla para elde edilebiliyor. Bu oyun hem kişisel hakların muhazafa edilmesi hususunda sıkıntılar doğuruyor hem de kullanıcıları şiddete yöneltiyor. 

METİN2

Metin 2 ise daha farklı tarza bir oyun olarak çocuklara sunuluyor. Birbirini tanımayan binlerce oyuncu aynı ortamda buluşturuluyor. MMORPG diye adlandırılan, devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunları arasında yer alan bu platform, kendi içinde bir ekonomik düzen oluşturuyor. Bu düzen ile çocuklar daha fazlasını kazanmayı adeta bir takıntı haline getiriyor. Ayrıca, sosyal etkileşime teşvik edilen gruplarla çocuklar hiç tanımadıkları insanlar ile sohbet ediyor. Sohbet anında ise, çocukların güvenini kazanmak isteyen yetişkinler, onların akranları gibi davranıyor. Bu insanlar da kötü niyetli yönlendirmeler yapabiliyor. Sonuçlar ise odlukça tedirgin verici... 

MORTAL KOMBAT

Mortal Kombat ise bir dövüş oyunu. Oyunun içinde yer alan dövüş sahneleri o kadar şiddet dolu ki, birbirine saldıran yaratıklar, kopan uzuvlar ve kırılan kemikler açık açık gösteriliyor. Çocuklar görsel şiddet ile karşı karşıya kalıyor. Bu oyununun zararları öylesine tehlikeli bulunmuş olacak ki, 1990'lı yıllarda ilk kez oyunlar ile ilgili bir derecelendirme sistemi kuruldu. 

Peki, çocukları bu tehlike saçan oyunlardan muhazafa etmek isteyen ebeveynler ne yapmalı? 

Öncelikle, anne ve babaların, çocuklarının oynadığı oyunları tespit edip onu araştırması büyük önem arz ediyor. Ayrıca aile koruma filtresi kullanmak ise oldukça mühim...