Gündem

Dizi-film sektöründe neler dönüyor? Senaryodan beter gerçekler

Dizi film sektöründe kartel oluşturdukları saptamasıyla bazı oyunculuk ajansları hakkında başlatılan soruşturma derinleşirken, tekelleşmenin en büyük mağduru olan isimler seslerini yükseltmeye başladı.

Dizi-film sektöründe neler dönüyor? Senaryodan beter gerçekler
13-01-2025 17:37

Ayşe ÖZETİ| Barım olayı! Oyuncular menajerlere rest çekti: Mesleği ayaklar altına aldınız

GALERİNİN DEVAMI <p>Oyuncuların menajerliğini <a href=yapan Ayşe Barım'ın kendisine biat etmeyenleri piyasadan uzaklaştırdığı iddiaları gündemdeki yerini koruyor.

"><p>Günaydın'ın aktardığına göre, menajer mağdurları, sektörde yaşanan skandalları <a href=ifşa etmeye başladı. Ünlü oyuncular, sektördeki tekelleşme ve zorbalıkla ilgili sosyal medyada açıklamalarda bulundu.

"><p><strong>Deniz Işın:</strong> çok yetenekli kadın oyuncuların önünü kestiler. Eğer bir mafyalaşma varsa kadın ve insan hakları savunucusu olarak ses çıkarmak gerek. Kim kime peşkeş çekti bilemem ama şaşırmam. Sırası geldi diye delirmeyin elbet kokusu çıkacaktı."

"><p><strong>Sedef Şahin:</strong> karar mercii kişilerin sektördeki herkesi böyle zannetmesi ve öyle yaklaşmaları... İyi niyetli, bu işi yapmak için gençliğini harcayan, çırpınan insanların kalbini çok kırdınız. Çok ah aldınız çok. Arsızsınız, yüzsüzsünüz! Hak ediyor muyum diye sorgulamıyorsunuz bile. Mesleği ayaklar altına aldınız."

"><p><strong>Necmi Yapıcı:</strong> arasında dönen dizi ve film sektöründe kendimize yer bulmak çok zorlaştı. Dizilerde, sinema filmlerinde, dijital platformlarda, reklamlarda ve hatta reklam dublajlarında bile bu aynı oyuncular kullanılıyor. Bu oyuncular bir dizi bitiyor ertesi hafta başka dizde başlıyor. Binlerce oyuncu bunlara sadece uzaktan bakıyor. Dönen dolaplar kulağımıza geliyor. Mesela başrolü istiyorsan bu dört oyuncuyu da yanında almak zorundasın gibi... Sektör bu 3-5 kişi arasında dönüyor."

"><p><strong>Nedim Saban:</strong> durumu kişiselleştirmemeleri gerektiğini, işin yetenek ya da donanımla hiç ilgisi olmadığını anlatıyorum. Ancak beni asıl kaygılandıran Ayşe Barım tarifesinin son yıllarda ağzının tiyatrodan da sulanması. Küçümsedikleri sanatımız birden değerli oluverdi, bilet fiyatları tavan yaptı."

"><p><strong>Rabia Soytürk:</strong> önemli olan tek şey tekelleşme yani sektörün belli başlı insanlar tarafından domine edilmesi. Kendi oyuncuları dışında kimseye makul bir iş bulma şansı bırakmamaları. Ortada yıllardır birçok oyuncuyu, yönetmeni, senaristi ve çalışanı mağdur eden bir sorun var."

"><p><strong>Gözde Türker:</strong> sonra kara kaşlı, kara gözlü birini seçtiler. Seçilen kişi başrol oyuncusuyla aynı menajerlik şirketindeymiş ve yapımcıyla araları iyiymiş. İpin ucu elbet birine dokunacak, elbet zamanı gelecekti. Yenilen haklar, 'ben istemezsem olmazsın' tadında verilen ayarlar, 'seni ben yaptım' diyerek oyuncuların hayatının her yerinde hakimiyet kuranlar, para için yapılanlar, magazin olmadan verilmeyen ödüller... Birileri milyonlar kazanırken yetenekli, emek vermiş ancak ikinci veya ara cast olarak görüldüğü günümüz dizifilm sektörü çok uzun zamandır tekelleşmişti. Bana kaç yıldır soruyorsunuz neden dizide oynamıyorsun diye. Bu sorunun cevabını öğrendiniz."

"><p><strong>

Melisa Sözen: "Bu sektörde kimse tekelleşme problemi olmadığını söyleyemez. Yapımcılara aynı isimlerin dayatıldığı, kimi oyuncular için 'onu oynatırsan o zaman bizden bu ismi alamazsın' tehditlerinin yapıldığı bir düzen kabul edilemez. Bu güç oyunları sadece projeleri değil, oyuncuların kariyerlerini yönetirken onları kendine muhtaç etmeyi de içeriyor. 20'li yaşlarında 'Artık anne oynamaya hazırlan' diyerek psikolojik olarak güçsüzleştirilmeyi de, 'Şu yapımcı senin enerjini beğenmiyor, ben olmasam bu işi alamazdın' gibi cümleler kurarak özgüven parçalayıp kendine muhtaç etmeyi de içeriyor. Artık herkesin şapkasını önüne koyarak bu sektördeki tekelleşmeyi de zorbalığı da kabullenmesi ve sorunu çözmeye odaklanması lazım."

">

HABER7

Son dönemde sürekli belirli isimlerin ekranlara çıkarılması gibi uygulamalar, aynı yaştaki oyuncuların ebeveyn-çocuk rollerinde oynatılması örnekleriyle daha da tuhaflaşmıştı. Yeteneğiyle değil sosyal medyadaki gücüyle rol kaptığı söylenen bazı isimlerle ilgili eleştiriler ekranlardan taşıyordu. Yerli yapımlardaki kaliteyi aşağı çeken bu uygulamaların bazı cast (oyunculuk) ajanslarının “marifetiyle” yaşandığı belirtiliyordu.

Sadece seçkin dar bir kadroyu ekranlara taşıyan piyasadaki tekel cast ajanslarının, bu oyuncuların sosyal medya paylaşımları, aktüel konulara dair tavırları, giyim kuşamları ve sosyal ilişkilerine kadar yönlendirdiği öne sürülüyordu. Piyasayı elinde tutan cast ajanslarının belirli oyuncuların dışındaki sanatçıların sektörde yer almasını engelleyerek unutulmalarını sağladığı ifade ediliyordu.

Ayşe Barım olayı ve modern köleleri!Ayşe Barım olayı ve modern köleleri!

VE DEVLET DEVREDE... KAMERA ARKASINDA DÖNEN DOLAPLAR TEK TEK AÇIĞA ÇIKIYOR

Öyle ki, iki oyuncunun sahte birlikteliği üzerinden üretilen haberler dolayısıyla bir işadamından 5 milyon dolar alındığı iddiası dahi patlak verdi.

Sektörden yükselen şikayetler üzerine Rekabet Kurumu, film, dizi ve sinema sektöründe faaliyet yürüten cast ajansları hakkında “tekelleşme” gerekçesiyle soruşturma başlattı. Baskın yapılan bazı şirketlerde incelenmek üzere bilgisayarlara el konuldu.

Oyunculardan Ümit Erdim, Esra Dermancıoğlu, Burcu Biricik, Zeynep Beşerler, Farah Zeynep Abdullah, Melisa Sözen, Afra Saraçoğlu, Deniz Işın, Seray Kaya, Gözde Türker, Özge Özpirincci, Aybüke Pusat, Onur Büyüktopçu, Aşkım Kapışmak gibi pek çok ünlü isim sitemini dile getirdi.

Tahmin edilenden daha büyük skandalların yaşandığı görülen sektörün durumuna dair oyuncu Necmi Yapıcı’dan ilginç değerlendirmeler geldi.

Soruşturma başlatılmıştı: Ayşe Barım hakkında flaş gelişme!Soruşturma başlatılmıştı: Ayşe Barım hakkında flaş gelişme!

3-5 AJANSIN DIŞINDA KALANLAR İŞ BULAMIYOR

Oyuncu, yazar ve yönetmen Necmi Yapıcı, Aydınlık gazetesine verdiği beyanatta dizi film sektöründeki ajans tekelleşmenin vardığı boyutu çarpıcı örneklerle anlattı.

Necmi Yapıcı’nın konuşmasının öne çıkan kısımları şöyle:

Normal şartlarda cast direktörünün asli görevi, senaryodaki karakterlere en uygun kişileri seçmektir. Sonrasında deneme çekimleri yapılarak oyuncu seçimi tamamlanır. Ama bizim ülkemizde işler farklı yürüyor. Cast direktörleri aynı zamanda cast ajansı sahibi. Böyle olunca gerekli oyuncuları öncelikle kendi ajansından sağlamaya çalışıyorlar. Üç beş ajans arasında geçiyor bütün işler. Ve bu ajanslar dışında kalan oyuncular kendilerine iş bulmakta çok zorlanıyorlar. Bu ajans sahibi cast direktörleri ne kadar oyuncusunu kabul ettirebilirse o kadar iyi.

Burak Haktanır'dan manidar paylaşım: Surda bir gedik açtık Burak Haktanır'dan manidar paylaşım: Surda bir gedik açtık

YAŞ FARKI OLMAYAN OYUNCULARA ANNE-ÇOCUK ROLÜ VERİLİYOR

Bu durum yanlış seçimlere yol açıyor ve nitelik kaybına neden oluyor. Saçma sapan castlar görüyoruz dizilerde. Aynı yaşta olan oyuncular anne oğul, baba kız oynuyorlar. Hatta anne oğlundan daha küçük yaşta bile olabiliyor. Birçok yetenekli yıllarını bu işe vermiş oyuncular anne-baba rolleri beklerken gencecik insanları oynatıyorlar.

YETENEĞE DEĞİL YÜZE BAKILIYOR

Artık yetenek önemsenmiyor. Güzel ya da yakışıklıysa, magazin figürü haline gelmişse sosyal medyada milyonlarca takipçisi varsa başrolleri onlara veriyorlar.

Ayşe Barım skandalı! Oyuncular korku duvarını aştı... Hak yiyen menajerlere rest çektiAyşe Barım skandalı! Oyuncular korku duvarını aştı... Hak yiyen menajerlere rest çekti

HAYATTAYKEN DIŞLIYORLAR ÖLÜNCE GÜNAH ÇIKARIYORLAR

Sonra o yaşlanmış, oyunculuklarında en olgun yıllarına gelmiş düşünmedikleri oyuncular ölünce de ‘ah çok erken gitti, çok iyi oyuncuydu’ gibi sosyal medya paylaşımlarıyla günah çıkartıyorlar.

Şu anda evlerinde oturan ve gerçekten açlık sınırında yaşayan, parasızlık çeken yüzlerce gerçek oyuncu var. Çünkü bizler çok paralar kazanmıyoruz.

Hasan Kaçan'dan menajer skandalıyla ilgili çarpıcı yorum: Muhafazakarların yuttuğu dolmaHasan Kaçan'dan menajer skandalıyla ilgili çarpıcı yorum: Muhafazakarların yuttuğu dolma

BÜTÇENİN YARISI BİR KİŞİYE, KALANI BÜTÜN EKİBE

Oyunculara yapılan ödemelerde de adaletsizlik var. Bazı başroller inanılmaz paralar alıyorlar. İçlerinde gerçekten yetenekli olanlar var. Benim de takdir ettiğim, yıllar içinde kendini kanıtlamış olanlar da var. Fakat bu oyunculara verilen paralar da adaletsiz. Bir-iki oyuncuya bütçenin yarısını verip geri kalanıyla bütün diziyi yapmaya çalışmak diğer oyunculara geçinebilecek kadar para vermek hiç adil olmuyor.

SEVİYENİN GELDİĞİ YER: HEP AYNI HİKAYE, HEP AYNI SENARYO

Bir dizi ya da filmde en önemli şey senaryodur. Bizde hikayeler de aynı, birbirinin tekrarı. Yeni hikayelere yeni fikirlere açık değil yapımcılar ve kanallar. O tutmaz bu tutmaz gibi yaklaşımlarla birçok genç ve yetenekli senarist kendine imkân bulamıyor.

Necmi Yapıcı - Depo Photos

Dizilerin uzunluğu, komedi dizilerinin çekilmemesi, çalışma saatlerinin uzunluğu gibi meseleler de var olduğunu kaydeden Yapıcı, ekonomik sıkıntıların tiyatro seyircisini etkilediğini de sözlerine ekledi.


Editor : Şerif SENCER
SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?
TÜRKİYE GÜNDEMİ
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ÇOK OKUNAN HABERLER