Video ÖZETİ| oyunları, 90’lı yıllarda “çocukların eğlencesi” olarak görülen teknolojik “oyuncaklar” olarak tanımlanıyordu. Ancak günümüzde yediden yetmişe neredeyse herkes az da olsa oyun oynuyor. Tabii ki oyun denildiğinde aklınıza Cyberpunk 2077, Valorant ya da Metin 2 gibi oyunlar gelebilir ancak “oyun” kategorisinin içinde Candy Crush ve PUBG Mobile gibi mobil oyunların da olduğunu unutmamak lazım.
Geçtiğimiz günlerde yapılan bir araştırmaya göreyse 2022 yılı oyuncu sayısında bir rekorun kırıldığı ancak oyunlardan elde edilen kârın azaldığı bir yıl oldu. Peki nasıl oluyor da daha fazla oyuncu oyun oynarken daha az para kazanılıyor?
Her şey küresel ekonomik kriz ve enflasyon yüzünden
Özellikle pandemi döneminde herkesin evine kapandığı günlerde video oyunları ve oyun yayıncılığı büyük bir ivme yakaladı. Evde oturmaktan sıkılan insanlar bilgisayarlarından, konsollardan ve akıllı telefonlarından oyun oynamaya başladı. Tabii ki pandemi sona erse de oyunculuk baki kaldı. 2022 yılı verilerine göre şu anda dünyada 3.198 milyar oyuncu var. Ancak küresel ekonomik kriz her alanda olduğu gibi oyun sektörünü de yaraladı.
Newzoo’nun hazırladığı araştırmaya göre oyunlardan elde edilen kâr 15 yıldan sonra ilk kez düşüşe geçti. 2021 yılında oyun sektörü toplamda 192.7 milyar dolar kâr elde etmişti ancak 2022 yılı sonbaharında yapılan araştırmaya göre bu rakam 184.4 milyar dolara geriledi. İlk bakışta bu devasa sektörün sadece 8.3 milyar dolar gerilemesi size önemsiz gelebilir ancak aslında oldukça önemli bir durum.
Oyun yapımcıları ve devasa stüdyolar sürekli olarak uzun süre oynanabilen ve para kazandırabilen oyunlar yapmayı tercih ediyor. Kimi firmalar bir oyuna 60 dolar fiyat biçip size keyifli birkaç saat sunarken kimileri ise indirmesi ve oynaması ücretsiz bir oyun sunarak “Battle Pass” ve sandıklarla oyunculardan her yıl milyarlarca dolar kazanıyor.
Oyun sektörü sinema ve diğer eğlence sektörlerine göre daha iyi durumda
Dünyanın en büyük eğlence sektörü olan oyun sektörü, her ne kadar pandeminin ardından dünyayı kasıp kavuran ekonomik krizden en az zararla çıkan sektör oldu. 2022 yılında yaşanan enflasyon, oyun, sinema ve televizyon sektörleri kadar dijital yayıncılık platformlarını da etkiledi. Oyun dışında diğer sektörlerde %6 ila %11 arasında gerileme yaşanırken oyun sektörü ise sadece %4.3 ile bu durumdan en az etkilenen sektör oldu.
Araştırma sonuçlarına göre ücretli oyunlar az da olsa gerileme yaşasa da sektörün asıl kan kaybettiği nokta ücretsiz oyunlar oldu. Araştırmaya göre bilgisayar ve mobil cihazlardaki ücretsiz oyunlardaki “oyun içi ödemelere” verilen paranın azalması oyun sektörünün 15 yıl sonra ilk kez gerilemesine neden oldu.
Editor : Şerif SENCER