Gençmüzikseverler ÖZETİ| arasında önemli bir dinleyici kitlesi olanşarkıcı-söz yazarı Deniz Tekin, birisi yıllar öncesindenSoundcloud’da demo kaydı olan üç şarkısını, Dilan Balkay vemüzik topluluğu Geeva Flava’yla bir araya gelip birbirine bağlıbir müzikal anlatı niteliği taşıyan Mana uzunçalarınadönüştürdü.
Tekin’in Youtube kanalında bir de canlı kaydıyayımlanan Mana’yı Deniz Tekin, Geeva Flava’dan Aybars Gülümserve Dilan Balkay’la konuştuk.-Mana üç şarkılık bir EP ama aynı zamanda bütünlük içerenmüzikal konseptte bir çalışma. Sanırım şarkıları birbirindenbağımsız değerlendiremeyiz değil mi? Fikir nasıl ortaya çıktı?AybarsGülümser: Planladığımız bir şey değildi aslında. Tatminolunan ve mutlu olunan işlerle, doğal şekilde gelişim arasındamüthiş bir bağlantı var bizce. Bir şekilde bağımsız devameden müzisyenler olarak hayli azız zaten. Takipleşiyorduk, sosyalmedya üzerinden selamlaşıp müzik yaptık birlikte. Sonrası çokgüzel aktı, üzerine konuşmaya bile gerek kalmadı.DenizTekin: Halihazırda birkaç aydır prova alıyorduk, belli konserlerehazırlanmak ve bazen sadece doğaçlama müzik yapmak için. Osüreçte ilk iki şarkıyı başta basit akor progresyonlarıyla,daha “singer-songwriter, ballad” formunda bir demo olarakkaydedip Aybars’la paylaştım. O yılın kış ayları provaylageçti, içimize sindiği bir düzenlemeye gelince de geçen yazkaydettik.DilanBalkay: Benim Mana’ya dahil oluşum Geeva ile Taya Kadın için biraraya gelmemizden sonra oldu. Provalarda müziği benzer yerlerdenduyduğumuzu görünce halihazırda pişmekte olan Mana’ya da biryerden dokunma şansım oldu.-Şarkılar, Deniz Tekin’in vokallerinde yeni arayışlar içindeolduğu ve çoksesli bir orkestrayla farklı ses deneyimlerini,yaklaşımlarını ortaya çıkardığı fikrini uyandırdı bende.Yanılıyor muyum?D.Tekin: Bu gözlem doğru. Tek başıma şarkı yazarken izlediğimbelli yollar var, süreç şekil değiştirse de taslak hali bellibir yerde kalıyor. Bu müzikal materyali ortak benimseyebildiğimizmüzisyenlerle işlemek, anlatıyı genişletmek, ifadeye farklı biralan açıyor. Bazı cümleler sadece bir monolog içindekurulabilir, bazıları diyalog içinde kurulur.A.Gülümser: Deniz’in müzikal personası dışarıdan çok kırılgangözükse de onu tanıdıkça aslında müziğin anlattığıduygudan çok daha fazlası olduğunu anlıyorsunuz. Mana, doğruzaman, imkân ve istekli bir ekiple ortaya nasıl bir güzelliğinçıkabileceğinin göstergesi bizce.-Üç şarkının sözleri arasında da ortak bir hikâye anlatımısöz konusu. Bir Vahayı Deniz Sandım şarkısı etrafında birleşenbir hikâye. Son şarkı olan Geri Dönerim, eski bir Soundclouddemosu ve raftan inmesi bugünleri bulmuş. Farklı zamanlarda ortayaçıkan söz ve melodilerin bir şekilde yolunu bulup aynı zamanaralığında kesişmesi müziğin büyüsünden mi kaynaklanıyor?D.Tekin: Bu her şarkıcı-besteci için geçerli olmasa da kendiyazdıklarım hayatımdaki bazı eşiklerle paralel ilerliyor.Hatırlamanın döngüsel bir doğası var. Olaylar hep günlükinsan hayatına dair olsa da fikirler ve duygular farklı yerlerdeneşleşebiliyor, bu yüzden müzikte buluşabiliyoruz. Geri Dönerim’egeri dönülecek yer ve zaman buymuş. Müzik ve ifadesi, duygusu,anlamı zamanın ölçütünden uzak bir yerde kalıyor.D.Balkay: Bazı parçalar akla düştüğü an final halinin eskiziykenbazılarının demlenmesi, form ve tını değiştirmesi, birazgezinmesi gerekiyor yerini bulabilmek için. Belki Mana’da da böyleolmuştur. Çok romantik bir yerden, bu parçalar birbirini beklemişgibi hissettiyor bana.-Mana’da enstrümantal açıdan hayli kompleks bir yapı var. Buyapıyı düzgün bir biçimde oluşturmak da zorlu bir ekipçalışmasıyla mümkün olmuştur.A.Gülümser: Kalabalık olunca yalnızlık hissi azalıyor, o yüzdenprova almayı seven bir ekibiz. Bu yapıyı oluşturmak da sabırlaonu işlemekten geçiyor. Vaktin nakitten öte parayladeğerlendirildiği bu zamanlarda bir sürü yetenekli insan biraraya gelip nakit düşünmeden vaktini harcıyorsa ve doğruyöntemleri izliyorsa bu yapıyı oluşturmak çok da zor olmuyor.Kalabalık olmanın dezavantajı aynı şekilde müziğin dekalabalıklaşması. Aslında asıl potensiyel problem bu. Müziğintüketilmesinden çok, onu hem sindirilebilir hem de kompleks şekildesunabilmek bizim için zaten bir başarı olurdu. O yüzden birşeyler eklemek yerine daha çok neleri çıkartabiliriz ve nasılminimum hareketle maksimum etkiyi alabiliriz gibi düşündük. Yoksaherkesin fikri ve zenginliği birbirinden değerli.D.Balkay: Geeva ve Deniz’le stüdyoda müzik yapmak, çok kaygısızve akışkan bir deneyimdi benim için. Sohbet ediyormuşuz gibihissettim. Dolayısıyla tasarlanan, kurgulanan cümlelerden çok,temize çekilen bir muhabbet hali gibi bir süreçti."YAZDIKLARIMIEVİN DIŞINA ÇIKARMAYI SEVİYORUM"-Solo kariyeriniz oldukça başarılı olsa da sık sık farklımüzisyenler ve tarzlardaki seslerle işbirliği yapıyorsunuz.Şarkıcı-besteci geleneğinde, kendi öyküsünü anlatanmüzisyenlerin “yalnızlık” imgesi baskın olurdu. Ancak sizfarklı bir yol izliyorsunuz. Müzikte değişten zamanların birsonucu mu bu, yoksa kişisel bir tercih mi?D.Tekin: Bence iki anlatının yanyana varolamaması için bir sebepyok. Çoğunlukla her şey evde yazdıklarımdan köklense de onlarıevin dışına çıkarıp başka müzisyenler ve ekiplerle nereyeevrildiğine bakmak da keyifli. Bazı şeyleri yazarken kafamdadavul, bas, synth, yani bir orkestra çalıyor; bazen çalmıyor,bazen de müzik beklemediğim yerlere doğru açılıyor. Temasageçtiğimiz her şeyin bir parçası bizle kalıyor. Öğrenmek vedönüşmeye devam edebilmek için kendini ve ürettiğini tamamenizole etmemek gerek. Ama herkesin yolu ve amacı farklıdır, üretmeyolları ve motivasyonları, kendi sanatsal üretimiyle ilişkisifarklıdır.Editor : Şerif SENCER