Gelecektekiyeni ÖZETİ| karanlık çağlarda dünyadaki ekosistemler çökmüştür.Hayatta kalabilenlerdenseçkinler dünyayla ilişkilerini keserek kalelere yerleşmişlerdir. Ekolojikkrizi altetmek içinde gen teknolojisine yatırım yaparakistedikleri herhangibir canlı formunu yaratabilme kapasitesine ulaşmışlardır. Bucanlı formlarına çömlekler adını vermişlerdir, akıllı çömlek yaratmakyasaklanmıştır. Bazı değiştirilmiş virüsler ve organizmalar vahşidoğaya kaçıp yerkürenin özgün biyosferini silip saldırgan, istilacıyeni yaşam formlara dönüşmüşlerdir. Kalelerin dışındayaşamda kalabilençeşitli gruplar vardır: Göçmenler, gezginler, haydutlar. Bukaranlık çağlardayaşama tutunmak çok zordur, doğa artık insanın baş düşmanı olmuştur.On üçyaşındaki Vesper (Raffiella Chapman) yatalak babası Darius’la (RichardBrake) ormanda yaşar. Bir zamanlar Kale’de asker olarak çalışan Dariusıskartaya çıkarılır, eski dron robot ile ödüllendirilir. Konuşamayan,felçli babasıyla Vesper bu dronla iletişim kurar. Vesperçok zor koşullar altında hem babasına hem de kendisine bakar.Bilim alanında çok yetenekli bir kızdır, sürekli araştırmalaryapar, araştırmaları,deneyleri sayesinde bir gün ormandan ayrılıp Kale’ye gitme düşlerikurar. Çok hayal kuran annesi Vesper ve kocasını terkedip göçmenlerekatılmıştır. Amcası Darius (Eddie Marsan) acımasız, açgözlü,çıkarcı bir adamdır, çocuklarının kanlarını Kale’ye satıpkarşılığında tohumlaralır. Birgün Kale’den kalkan bir uçak ormana düşer. Vesper,gizemli yolcu Camellia’nın (Rosy McEwen) hayatını kurtarır. Camellia’nınbabası Kale’deki sentetik biyolojik bölümünün başkanıdır. Vesper’inKale’ye gitme isteği iyice güçlenir.LitvanyalıKristina Buozyte ile Fransız Bruno Samper ortaklaşa gerçekleştirdikleridistopik bilimkurgu, fütüristik masal Vesper’de (VesperChronicles/2022) sosyal eşitsizlik, genetik güdümleme, bağnazlık,çevrebilim, erkek egemenliği, yaşamda kalmak, dayanışma temalarınıözgün bir anlatım, benzersiz bir görsellikle betimliyorlar. Vesper,duyarlı, çevreci, umut dolu bir çalışma. Dünyanın geleceği konusunazeki, farklı bir boyutta yaklaşıyor.Vesper’inumut dolu yaklaşımı, babasını ve bilimi çok sevmesi, saflığı, inadı,kaygısızlığı, güzel bir gelecek düşü kaosu, karmaşayı,kötümserliği uzaklaştırıyor.Ergen Vesper dünyada hala insanlığın, iyiliğin, dayanışmanın,yardımlaşmanın var olduğunu kanıtlıyor. Dahi Vespertüm genç kuşağın yükünü omuzlarında taşıyor adeta.Gençlerin korkularını,düş kırıklıklarını, endişelerini, yaşama tutunmalarınıVesper’in mücadelesindegözlemliyoruz. Genç kız totaliter düzene başkaldırıyor, umuduyeşertiyor. Kadınlığın gücünü, erkek hegemonyasına isyanı, yaşamınodağında kadının yer aldığını görüyoruz.Beşmilyon Euro'luk minimalist bütçesiyle Vesper yüksek bütçeli anaakım filmlerligeride bırakacak nitelikte. Litvanya’daki soğuk, sisli ormanlardaçalışan Buozyte ile Samper, yeşil bitki örtüsünden, parlakrenklerden uzak bir fantastik dünya yaratmışlar. Bu öylesine cançekişen, soluk, ürkütücü bir evren ki insanın gerçekliği ve geleceğiüstüne düşünmemize neden oluyor.Vesper, Annihilation, Children of Men, Stalker, Moon,The Road gibi özgün bilimkurguların içerisinde yer alıyor. Raimondas Dicius’un yapım tasarımları, Henrijs Deicmanis’in set tasarımları, Feliskas Abrukauskas’ın görüntüleri çok etkileyici. Genç oyuncu Raffiella Chapman Vesper rolünde çok başarılı. Kristina Buozyte ile Bruno Samper’in yönettikleri, Raffiella Chapman, Eddie Marsan, Rosy McEwen, Richard Brake, Edmund Derhn, Melanie Gaydos’un oynadıkları Litvanya-Fransa-Belçika ortak yapımı Vesper Chronicles (Vesper/2022) bugün gösterime girdi.www.idrak34.com
Editor : Şerif SENCER
Editor : Şerif SENCER