E-ticaret ÖZETİ| devi Amazon'un 2006 yılında kurduğu "Amazon Web Services" (AWS) hizmeti için yepyeni bir hizmet tanıtıldı. "SimSpace Weaver" olarak isimlendirilen bu hizmet, birden çok sunucuyu aynı anda kullanırken yapay zekadan da faydalanarak devasa simülasyonlar oluşturulmasını sağlıyor. Gelin hep birlikte Amazon'un yeni hizmetine yakından bakalım.
SimSpace Weaver, ekiplerin herhangi bir alanda, diledikleri koşulları belirleyip büyük bir simülasyon oluşturmalarını ve bu simülasyonun sonuçlarını görmelerine yardımcı oluyor. Bulut tabanlı bir hizmet olarak karşımıza çıkan SimSpace Weaver, özellikle de bir işe başlamadan önce sonuçlarını görmek isteyenler için büyük önem arz edecek gibi görünüyor. Peki bu simülasyon, gerçekte ne işe yarayacak?
SimSpace Weaver ile tam 1 milyon insan, Las Vegas sokaklarına bırakıldı!
AWS'nin yeni hizmetini deneyimleyen ilk isimlerden bir tanesi, şehirler için simülasyonlar oluşturan uCrowds isimli bir ekip oldu. Sistemi deneyimleyebilmek için Las Vegas'ın 3 boyutlu haritasına 1 milyon insan bırakan ekip, dikkat çeken sonuçlara ulaştı. Öyle ki Las Vegas'ta 1 milyon insanın aynı anda yürümesi için yeterli yaya yolu bulunmuyordu. Sokaklar kalabalıkla dolup taşmış, başı boş sanal insanlar yolun ortasında yürümek zorunda kalmıştı. Sektör kaynakları, bu simülasyonun en gerçekçi SimCity uyarlaması olduğunu söylüyorlar.
Las Vegas'a bırakılan 1 milyon sanal insanın hareketini gösteren SimSpace Weaver videosunu aşağıdan izleyebilirsiniz:
Peki SimSpace Weaver, gerçek hayatta hangi amaçlara hizmet edecek?
*İçeriğimizin bundan sonraki kısmı tamamen hayali örneklere dayandırılmıştır ve editörün kişisel görüşlerini içermektedir.
SimSpace Weaver biz sıradan tüketiciler için pek de gerekli olmadığını rahatlıkla dile getirebiliriz. Ancak yerel yönetimler için durum pek de böyle değil. Varsayalım Kayseri'yi yönetiyoruz. Kente 100 bin kişi kapasiteli bir stadyum yapacağımızı düşünelim. SimSpace Weaver ile bu stadyumun çevresini tam anlamıyla rahat bir yaşam alanı haline getirebiliriz. Peki nasıl?
Stadyumu yerleştireceğimiz konumu gerçek dünyada inceleriz. Çevredeki yolların kaç şeritli olduğunu, trafik yoğunluğunun hangi düzeyde seyrettiğini, yayaların bölgeyi ne sıklıkla kullandığına tek tek bakarız. Böylelikle simülasyon için belirli miktardaki veriyi oluştururuz. Daha sonra da stadyum ile ilgili verileri oluştururuz. 100 bin kişinin kaçının toplu taşıma, kaçının şahsi arabayla geleceğini önceki verilerden tespit ederiz. Sonra bu verileri de simülasyona ekleyip nasıl bir kaos çıktığını tespit ederiz. Bu tespitten sonra da bölgedeki yolların kaç şeritli olması gerektiğini, araçların durmadan devam etmesini sağlayan alt geçitlere ihtiyaç olup olmadığını tek tek deneriz. Ayrıca bölgede olması gereken tuvaletler ile yeme içme yerlerinin sayısını da simüle ederiz. Tüm bunları bir araya getirdiğimizde de Kayseri için hem ihtiyaca cevap veren hem de 100 bin kişi gelse bile kaos yaşanmayan bir stadyum inşa etmiş oluruz.
Editor : Şerif SENCER