Godot'yu Beklerken, 1948 yılında Fransızca olarak yazıldı ve 1953'te Paris'de sahneye kondu. Zamanla ülke çapında bir ün kazandı.1954 yılında Beckett tarafından bazı değişikliklerle İngilizceye çevrildi ve başka ülkelerde de sahnelenmeye başladı. Avangard olarak nitelenmesine karşın hızla klasikleşti. Avangard olarak nitelenmesinekarşın hızla klasikleşen oyunun varoluş sancıları çekenkahramanları Vladimir ve Estragon, yolları kesiştiğindebirbirleriyle iletişim kurmaya çalışır. Her gün yinelenen buritüelde bellek, işlevini yerine getiremeyince de gerçekliğinkesinliğinden uzaklaşmaya başlarlar.
Eylemsizliklerineyenilmiş insanların, Godot adında ne olduğu bilinmeyen bir kimseveya "şeyi" beklemelerini konu alan en önemli absürttiyatro eserlerinden biridir.
AyşegülYüksel, Beckett için şöyle söyler:
Beckett,geçmiş değerlerle ilişkisini koparmış, geleceğin değerleriniyaratamayan, bir yandan içinde yaşadığı ve anlayamadığıdünyanın karmaşası içinde edilgen bir konuma itilmiş, bir yandanda hem “dünya” denen toplumsal olgunun vazgeçilmez “varlığı”olmanın hem de “yeryüzü”ndeki tüm yaratıklar gibi “ölüm”eyazgılı oluşunun ikilemini sonsuz bir tedirginlik içindeyaşayaninsan adına dile getirilmiş amansız bir başkaldırınınyazarıdır.Birkurtarıcı olarak -aslagelmeyen- Godot;
AyşegülYüksel, Beckett’in yapıtlarındaki özel isimlerin genellikle biranlam çağrıştırması nedeniyle Godotisminin, “God” yani “tanrı” kelimesinden geldiğini düşünür.
Estragon:Böyle devam edemeyeceğim ben.
Vladimir:Sana öyle geliyor.
Estragon:Ayrılsak? Belki daha hayırlı olur.
Vladimir:Yarın asarız kendimizi. (bir an.) Godot gelmezse.
Estragon:Ya gelirse?
Vladimir:Kurtuluruz.
ABSÜRDTİYATRO NEDİR?
Esslin,Absürd tiyatronun özelliklerini şöyle özetler:
Buoyunlar yüzyıllardır tiyatroyu tiyatro yapan bütün ölçütleriyerle bir ettilerve bu yüzden, tiyatroya iyi tasarlanmış bir oyun izlemeyi umarak geleninsanlara karşı bir kışkırtma gibi göründüler. İyitasarlanmış bir oyunda,iyi gözlemlenmiş ve davranışları ikna edici karakterler sunmasıbeklenir; bu oyunlar ise çoğunlukla tanımlanması güçkarakterler ve anlamsızeylemleri içerirler. İyi tasarlanmış bir oyundan zekice vemantıklı bir biçimde kurgulanmış, akıcı diyaloglarlaizleyiciyi eğlendirmesi beklenir;bu oyunlardan bazılarında ise diyaloglar anlamsız eveleme gevelemelereindirgenmişlerdir. İyi tasarlanmış bir oyundan bir başı, bir gelişimive derli toplu bağlanmış bir sonu olması beklenir; bu oyunlariseçoğunlukla rastgele başlayıp yine rastgele biterler.
Vladimirve Estragon
Beckettyazmaya başladığında Vladimir ve Estragon için herhangi birgörsel ögeye sahip değildi. Roger Blin: "Beckett seslerininduymasına rağmen karakterleri bana açıklayamıyordu. Bana şöylededi: 'Emin olduğum tek şey melon şapka giydikleri.'"Beckett'ın yaşadığı dönemde ve yerde melon şapka babasını dabarındıran topluluk tarafından giyilirdi. Vladimir ilekonuşulduğunda o bir şair olmalı diye düşündürür ve EstragonVladimir'in şair olduğunu söyler. Laurel ve Hardy'i hatırlatanözellikler mevcuttur.
Oyununçoğunda Estragon otururken ve hatta uyuklarken Vladimir ayaktadurur. "Estragon uyuşuk, Vladimir ise huysuzdur." Vladimirgökyüzüne bakar derin bir şekilde filozofik ve dinsel konularıdüşünür. Estragon ise "taşa aittir-uyuşuktur",zihnini ne yiyeceğini veya nasıl hareketlerini ve ağrılarınıkolaylaştıracağı üzerine meşgul etmektedir. Estragon direkt vekolay biridir. Alzheimer hastalığından acı çekmektedir. AlAlvarez şöyle yazmıştır: "Ama belki de Estragon'nununutkanlığı aralarındaki ilişkinin yapışkan bağdır. Estragonsürekli unutur, Vladimir ise hatırlatır. Aralarında zamangeçirirler." Ne kadar zamandır bir arada bulunduklarıbilinmemektedir.
Sözve hareket uyumsuzluğu;
Vladimir:Eee, gidelim mi?
Estragon:Evet, gidelim.
Kımıldamazlar.
www.idrak34.com